Digital innovasjon og utvikling i Trøndelag

Ikon

eTrøndelag vil etablere åpne digitale samhandlingsarenaer på nett

Av Eistein Guldseth, tekst og foto.

Gartner Inc betegner i sin rapport om IKT-trender 2010-2020 skybaserte tjenester og sosialisert samhandling og informasjon som to av fire sentrale megatrender. Dette vil Sør Trøndelag fylkeskommune ta konsekvensene av.

Fra å dreie seg om passiv, enveis informasjon på tradisjonelle web-portaler handler dagens virkelighet mer og mer om å kommunisere og dele gjennom bruk av sosiale medier. eTrøndelag tror det er mulig å utvikle en mer omfattende og målrettet delings- og samhandlingskultur i regionen. Høsten 2010 startet eTrøndelag derfor arbeidet med å utarbeide en strategi og et fundament for etableringen av åpne digitale møteplasser på internett. Disse kan betraktes som en sekundær infrastruktur på toppen av den primære bredbåndsstrukturen.

Fylkeskommunens rolle er sentral. Vi er sannsynligvis den eneste aktøren som kan etablere åpne, nøytrale nettbaserte samhandlingsarenaer uten å bli tillagt økonomiske motiver. Det er fremholdt som viktig for næringsaktører i forhold til å ville benytte møteplassene.

Åpne digitale møteplasser på nett etableres i prosjekt-, faglige- eller interessebaserte knutepunkter, og vil kunne fungere som effektive kommunikasjonskanaler. Både politikere, næringslivsaktører, forskere, innovatører og ”hvemsomhelst” kan møtes på nett, dele og utvikle samarbeid uavhengig av hvor de bor. Integrering av kjent sosial programvare som f.eks Facebook, TWITTER, WIKI og YouTube i portalene vil kunne senke terskelen for deltakelse, og dermed øke mulighetene for kommunikasjon og kunnskapsdeling mellom flere-, og mer differensierte grupper av aktører. På denne måten kan vi potensielt inkludere flere av regionens innbyggere og fagmiljøer, og utnytte nettverkenes iboende kollektive intelligens til innovasjon og verdiskaping. Eksempler her er fylkeskommunale prosjekter som «Kysten er Klar», arbeid innenfor frivillighet/arrangement, og i spesielle nærings- og interessefellesskap.

Konsulentfirmaet Bouvet sier at dette er spennende. I mars 2011 engasjerte vi dem for å analysere og vurdere konseptet med hensyn til teknisk gjennomførbarhet og valg av programvareplattform: Skybaserte WEB 2.0 portaler kan teknisk sett realiseres til betydelig lavere kostnader enn tradisjonelle proprietære løsninger. Portalene vil, slik rapporten anbefaler, baseres på den sosiale nettverksplattformen NING, og ha inkludert kjente sosiale medier med forskjellig funksjonalitet. Prinsipp, rammeverk og funksjonalitet for portalene er i hovedsak basert på ønsker og behov som potensielle brukere har uttrykt. De vil bestå av et fastlagt rammeverk med funksjonalitet som til en viss grad kan tilpasses konkrete interessegruppers behov. Planen er å utvikle portalkonseptet slik at det kan fungere som mal (er) ved opprettelse av nettsteder generelt i STFK’s regi.

eTrøndelag har samarbeidet tett med fylkeskommunens INFO-avdeling gjennom hele prosessen, noe som også har åpnet for en spennende tilnærming mellom intern og ekstern kommunikasjon og delingspraksiser i fylkeskommunen. Neste trinn i prosessen er gjennomføring av pilotprosjekt, der det vil arbeides i workshops med brukerne for å utvikle innhold og struktur.

Advertisements

Arkivert i:DIGITAL KOMMUNIKASJON og SAMHANDLING

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: