Digital innovasjon og utvikling i Trøndelag

Ikon

“Business as usual is not an option” – dialog om samfunnsansvar

Av Eistein Guldseth, tekst og foto.

Partnere for nyskaping (NTNU, NTE og SpareBank 1 SMN), Innovasjon Norge og NHO inviterte til oppstartsmøte for Midtnorsk kompetansenettverk på bærekraft og CSR (Corporate Social Responsibility – samfunnsansvar) på Gløshaugen onsdag 4. mai. Målet er at bedrifter som er sentrale i verdiskapningen i Midt-Norge, sammen med våre ledende kunnskapsmiljøer skal finne nye måter å gjøre samfunnsansvar lønnsomt, i økonomisk, sosial og miljømessig forstand.

”Samfunnets åpenhet har gjort det umulig å gjemme seg”; manglende etikk eller HMS kan ikke skjules lengre, sa Sven Mollekleiv, direktør for samfunnskontakt og samfunnsansvar i Det Norske Veritas. Spørsmålet er HVORDAN man driver forretningsvirksomhet. Mollekleiv slo kategorisk fast, at “Business as usual is not an option”. Samfunnsansvar handler ikke bare om å følge ISO-standarder. Det handler like mye om om å ta ansvar for en felles utvikling som gavner alle.”Business er ikke mulig i et samfunn som ikke er velfungerende”, konkluderte Mollekleiv, som avslutningsvis gjennom et case viste hvordan CSR kan fungere som en sterk innovasjonsdriver.

Finansnæringen vil være en pådriver for økt fokus på miljø- og samfunnsansvar fremholdt Roger Teimansen, prosjektleder i Sparebank 1 SMN, mens PHARMAQ, en viktig leverandør av vaksiner til oppdrettsnæringen, viste hvordan deres innfallsvinkel til samfunnsansvar fungerte i praksis. Med en eske bærekraftig og fairtradet luksusjokolade fra Midt-Norges lille, men dog eksklusive sjokoladefabrikk Cielo på baklomma, kunne samtlige foredragsholdere notere seg for en solid innertier når det gjaldt innhold.

Så kan man jo spørre seg hvorfor samfunnsforskningen ikke synes å være en viktig bidragsyter når samfunnsansvar debatteres. Blant de bedrifter, økonomer, teknologer og representanter fra organisasjonsliv og det offentlige som hadde møtt opp, var det kun en enslig samfunnsgeograf. Det er samfunnets normer – kultur som legger premissene for hva som betraktes som samfunnsansvarlige praksiser. Hvorfor og hvordan er nok samfunnsvitenskapene nærmere til å analysere, forklare og forske på enn de rent tekniske og økonomiske disipliner.

Seniorrådgiver i NHO Trøndelag Jon Uthus, og Annik Magerholm Fet, professor ved NTNU – INDØK er drivere i dette (nå forhåpentligvis) nystartede nettverket.

Advertisements

Arkivert i:DIGITAL KOMMUNIKASJON og SAMHANDLING

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: