Digital innovasjon og utvikling i Trøndelag

Ikon

Museer som kunnskapssentre

Gro-Anita Mortensen: tekst og foto.

Direktør Axel Christophersen ved NTNU Vitenskapsmusset er valgt til leder i Norges Museumsforbund –

Han har fra 2002 utviklet et museum som har et stort engasjement for truede kulturminner, men han har også vært med på en betydelig omstilling av Vitenskapsmuseet. Denne innsatsen ble i 2010 belønnet med utmerkelsen Årets museum 2010.

Adresseavisen skriver i «Mener museene må bli tydeligere»,  at Christophersen ønsker at museene i større grad enn i dag skal ta utgangspunkt i viktige problemstillinger i samfunnet, og kombinere det med historisk kunnskap. 

Det har vært en trend de siste årene at museenes virksomhet i større grad har blitt forskningbasert.  Det betyr at museene virksomhet bør basere seg på forskning, noe som i sin tur medfører at all formidling bør være forskningsbasert. Dette er en arbeidsform Christophersen skal ha brukt internt i vitenskapsmuseet, og som han nå ønsker å overfør til de andre museene i Museumforbundet.

Museumsmeldingen framhever at museene i framtiden må være mer Kunnskapsbasert, det betyr at forskningen bør få en mer sentral plass i det museale arbeidet. Større museer eller museumssammenslåinger kan drive egen forskning og de bør også samarbeide i UoH-sektoren. Mindre enheter synes i praksis å være avhengig av å få til et samarbeid med eksterne forskningsmiljøer.1 

Et tettere samarbeid mellom Museene i Sør-Trøndelag og Vitenskapsmuseet er på trappene; det kan på sikt gi brukerne av museene i Trøndelag et spennende tilbud. I dette ligger det en kime til at flere institusjoner samarbeidet på tvers med utvikling av ny kunnskap til brukerne, samtidig med at vi regionalt får et sterkere samarbeid på tvers av kultur- og utdanningsdepartmentet.

Personlig synes jeg dette er kjempespennende. Jeg tror at framtida ligger i museums institusjoner som tåler å se utover sine egne grenser, altså å utfordre vår forståelse av hva de er.

Professoren Lars Qvortrup har i boken Det lærende samfund  beskrevet samfunnet som hyperkomplekst. Kompleksitet håndteres ved hjelp av viten, og viten skapes gjennom læring.  Dette tror jeg også det er viktig for museer å ta inn over seg. Vi lever i et samfunn der læring er sentralt, som er tydelige på sin rolle både som kulturaktør, men også som kunnskapsinstitusjon er viktig for at de skal beholde sin samfunnsmessige legitimitet. Museene må framstå som ruvende kunnskapsinstitusjoner, både gjennom utstillinger, tematikk, men også på nett. I en digital hverdag er det viktig for alle at man kan få tilgang til kunnskapsressurser på nett, og at disse ressursene er kvalitetssikret.

Det er gledelig å gratulerer Christophersen med det spennedne vervet og håper at arbeidet med å skape museer som jobber på tvers av departementer i Sør-Trøndelag lykkes. Fra eTrøndelag sitt stå sted, håper vi på et spennende samarbeid i årene som kommer. Det er viktig at vi får til en koordinert aktivitet som raskt vil gi spennende nye tjenester til brukerne i regionene, og kanskje kan vi motivere museene til å se utover sin egen sektor og utvide samarbeidet med arkiv, bibliotek og kanskje flere læringsinstitusjoner? Kanskje kan vi samme få utviklet en felles regional strategi for den delen av dette arbeidet som omfatter digitalisering og digital formidling?

1. St. melding nr. 24 (2008-2009) Nasjonal strategi for digital bevaring og formidling av kulturarven, har som mål å gjøre samlingene søkbare og tilgjengelige og St.meld. nr. 49 (2008-2009) Framtidas museum.  Forvaltning, forskning, formidling, fornying
Advertisements

Arkivert i:DIGITAL KULTURUTVIKLING

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: