Digital innovasjon og utvikling i Trøndelag

Ikon

Kommunene på Facebook ? Tja…

Av Eistein Guldseth, tekst og foto

Det er nylig gjennomført flere undersøkelser blant kommunene i Norge, blant annet KS sin «BETA KOMM» og Areca’s «Kommunale Kanaler«, for å kartlegge bruken av sosiale medier. Kommunene ønsker å bruke sosiale medier, og særlig Facebook, fordi «det er der folk er». Men er det så enkelt? Før sommeren slettet Råde kommune sine Facebooksider, og det var kanskje ikke så dumt? Jeg tror det er et behov for flere innfallsvinkler til bruken av sosiale medier i kommunene.

Spredning av informasjon og dialog med innbyggerne er det kommunene primært ønsker å oppnå med Facebook. Men hvor enkelt er det? Spredning og dialog er to sider av samme sak. Det ene kan ikke eksistere uten det andre. God «spredning» forutsetter at folk aktivt oppsøker innholdet, og «liker», klikker, eller kommenterer på den aktuelle Facebooksiden ofte. Uten det vil informasjon fra siden gradvis miste relevans for Facebook, og informasjonen forsvinner gradvis fra «feeden» deres. I «feeden» er det bare de mest aktive kontaktpunktene som slipper til. For mye «kjedelig» informasjon kan i tillegg føre til at personer som først «likte» siden selv stenger den ut fra feeden sin. Spredning krever derfor informasjon som engasjerer og skaper aktivitet. Det betyr at en ren informasjonsside for en kommune, med liten aktivitet mht. «dialog» eller «klikk» neppe vil nå ut til særlig mange over tid. Aktive brukere og dialogbasert kommunikasjon er derfor nøkkelen til suksess på Facebook.

Å være byråkrat på Facebook er ikke enkelt. Du er deg selv, men samtidig en byråkrat. En saksbehandler kan ikke ta stilling til andre ting enn det rent faglige. Man kan informere og svare på konkrete spørsmål, men ikke drive saksbehandling. Man bør heller ikke ytre fagnære politiske standpunkter som kan trekke habiliteten i tvil. Det er altså en avansert balansgang en kommunalt ansatt skal gå som deltaker i sosiale medier. Derfor oppleves det gjerne mindre risikabelt å poste tørr og «ufarlig» informasjon. Det engasjerer sjelden. Så hvordan skal man da engasjere innbyggerne og invitere til dialog?

La oss bokstavelig talt få politikerne på banen! Det er de som kan oppfordre, engasjere, diskutere og kommunisere med sine velgere; innbyggerne. Det vil på kommunalt nivå bidra til en vitalisering av politikken, og dermed ha en demokratiserende effekt. Saksbehandlere og byråkrater kan drive med saksbehandling og informasjon, ikke sosial og delvis personlig dialog. De skal svare på spørsmål, og rettlede innbyggerne som nyter godt av digitale tjenester på kommunens egne nettsider, eller på fagblogger knyttet til de enkelte kommunale områdene. Facebook, derimot er et digitalt torg der alle stiller med ropert! Facebook er et sosialt medium som er bygd for aktiv dialog. Det er det som er «sosialt». Ren informasjon blir statisk, og enveis kommunikasjon  passer dårlig i et toveis dynamisk medium.

Kan vi slå to fluer i en smekk? NRK fastslår at mange ikke vet hvem lokalpolitikerne er i Bodø. Det er nok tilfelle flere steder. Sosiale medier som Facebook kan være et godt verktøy for å forandre på det. I Kommune- og fylkestings valgkampen ville kommunennes Facebooksider vært suverene kommunikasjonskanaler for lokalpolitikerne, som lett forsvinner med sine egne sider. De vil på en «kommunal facebookside» lett kunne gå i dialog med sine velgere og andre partier. Rollene blir mer naturlige og tydelige, vi får mer dialog, og det vil kunne ha en demokratiserende effekt.

Advertisements

Arkivert i:DIGITAL KOMMUNIKASJON og SAMHANDLING

4 Responses

  1. Heisann, Eistein!

    Takk for innlegg. Flott med ulik vinkling og uenighet.

    En ting: I innlegget ditt skriver du «Før sommeren slettet Råde kommune sine Facebooksider, og det var kanskje ikke så dumt?» Vær obs på at dette ikke medfører riktighet. Rådmannen i Råde kommune har valgt å lukke siden midlertidig. Den er altså ikke slettet, kun midlertidig lukket og du finner den her:
    http://www.facebook.com/kommune.rade

    Saken er faglig sett sammensatt og interessant da den illustrerer «en kommune» inn etter den politiske ledelsen – representert ved kommunestyret, versus kommunens administrasjon – representert ved rådmannen.

    Dette er saken:
    28. juni, publiserte Råde kommune en melding på kommunens facebookside der de forteller at siden skulle stenges midlertidig fra og med 15. juli. Grunnen var at Rådes kommunestyre hadde vedtatt å be rådmannen om «å revidere sin policy for bruk av Facebook for å sikre et klarere skille mellom kommunal informasjon og politiske utspill.» Som svar på dette valgte rådmannen å stenge siden fordi han ser det vanskelig «å se hva som er politiske utspill, og sortere ut disse, da det kan føre til utilsiktet sensur av ytringer.»

    Beslutningen om å stenge facebooksiden var som vi ser, rådmannens. Utgangspunktet for beslutningen var at han opplevde kommunestyrets vedtak om «å sikre et klarere skille mellom kommunal informasjon og politiske utspill» – som urimelig. Lukkingen er midlertidig, i påvente av nytt kommunestyre.

    Sett i kontekst støtter jeg rådmannense beslutning.

    Råde er forøvrig en av de dyktige facebookkommunene.

    Mer info:
    Radioinnslag: NRK Østfold om stenging av Rådes facebookside (Starter 09.30 minutt inn i denne sendingen)
    >> http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/757965/

    Kronikk: Hvorfor stenge Råde kommunes facebookside?
    >> http://ialloffentlighet.blogspot.com/2011/07/kronikk-hvorfor-stenge-rade-kommunes.html

  2. Viktig å få fram: Jeg er 100% enig med deg i at lokalpolitikerne bør bruke Facebook 🙂

  3. Takk skal du ha, Tore. Bra noen følger med 🙂

  4. Sorry. «Alf Tore» skulle det stå i svaret

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: