Digital innovasjon og utvikling i Trøndelag

Ikon

eTrøndelag etablerer STFK’s første eksterne digitale samhandlingsarena

Foto: Petter Bueng, Kysten er Klar. Tekst: Eistein Guldseth

Fra venstre Eistein Guldseth, eTrøndelag,Dag Willmann, Ressurssenteret Frøya VG, Willy Merkesnes, Hemne Næringsforening og Kristin Klepp,  Kysten er Klar.

Økt samhandling og deling på nett er målsettingen med den splitter nye digitale møteplassen som  eTrøndelag i samarbeid med Kysten er Klar har utviklet. Den digitale samhandlingsarenaen har integrert tilgang til flere sosiale media. Prosjektansvarlig,Eistein Guldseth (eTrøndelag), fremholder at bedre utnyttelse av den kollektive kunnskapen som finnes i regionen er en klar målsetting, og at man vil søke å etablere flere slike arenaer i kompetanse- eller interesseknutepunkt rundt om i regionen.

Sosiale medier brukes aktivt av folk flest på daglig basis. Det betyr en lav brukerterskel. Blogg, brukerforum, Facebook samt video- og bildearkiv, og muligheter for videokonferanse er noen av funksjonene i denne samhandlingsarenaen. At de finnes på ett sted, på en nettside, betyr at disse medier kan brukes mer målrettet i praktisk arbeid enn man kunne før. eTrøndelag har i samarbeid med konsulentfirmaet Bouvet modifisert dette rammeverket slik at det passer passer behovene i de spesifikke prosjektene.Det er mulig å lage egne programmoduler som enkelt kan settes inn i rammeverket, som man betaler en relativt beskjeden lisens for pr år.

Nå kan flere  delta og dele kunnskap og erfaringer. Den digitale møteplassen er åpen for alle, og man slipper å laste ned noe programvare for å delta i diskusjoner, dele bilder eller skrive et blogginnlegg. Dessuten er det gratis. Kostnadene er svært lave ved etablering av flere slike arenaer: Man kopierer rett og slett programkoden direkte over til en ny nettside. Nye brukere kan enkelt tilpasse løsningen til sine behov, og kan framheve sitt særpreg med logo og bilder.

Å satse på brukerskapt innhold er krevende. For å lykkes i å skape en levende arena, krever det nok målrettet arbeid med å produsere innhold og tilrettelegge organisasjonen arbeidsform til det nye verktøyet. (Det skal ikke underslås at det er et betydelig organisatorisk- og målrettet arbeid som skal til for å lykkes med å engasjere mange og få til en levende arena.) Workshop’en 30. november konsentrerte seg derfor primært om kommunikasjonsstrategi og ansvarsfordeling i prosjektgruppene i Kysten er Klar. Dette er en langsiktig satsning i så måte.

Advertisements

Arkivert i:DIGITAL KOMMUNIKASJON og SAMHANDLING

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: